zondag 28 oktober 2012

CC: Samenwerken aan de inhoud

Samenwerken aan de inhoud, dat is volgens mij ècht iets voor bibliotheek K'waard.
Wie anders dan "wij" hebben de afgelopen jaren volgens deze methode gewerkt:
fusie op fusie, project na project, uitspraak doen en inspraak hebben, samen dingen ontwikkelen, personeel en diens talenten als bouwstenen gebruiken om vérder te komen dan die gewone-bieb-met-haar-stoffige-imago. Naar buiten kijken, maar ook naar binnen..We barsten van de ervaring!

Durf
Dúrven om de mens, de bezoeker aan het woord te laten, met een interactieve catalogus, bij blogs waar op kan worden gereageerd, door mogelijk maken van participatie met partners en jeugd en jongeren, bij de Bibliotheek van de 100 talenten, Biebkidz en Biebteenz. Bedenken dat je een expert erbij nodig hebt en samen de stroom in goede banen leiden...We barsten van de durf!

CC, dus
Content curation, ik zou zeggen dóen!
Er wordt al CC ingezet bij het GRIP, een mooie verzameling van prachtige initiatieven en informatie, fysiek en digitaal.
Onlangs waren een aantal met jeugd en jongeren betrokken collega's bij elkaar om nieuwe activiteiten te bedenken.
Het idee dat ik inleverde draaide om Pinterest. Samen met een groep kids en/of jongeren bepalen welke onderwerpen voor hen belangrijk zijn. Pinterest gebruiken om dit te laten zien, mooie verzamelingen maken, die tonen aan andere jongeren en dan kijken wat zíj er weer van vinden. Samen opgebouwde en gedeelde jeugdinfo.

Het lijkt er op dat Scoop.it en Paper.li ook ongeveer zo werken. Je bouwt een bewegende krant met de nieuwtjes en info die jouw doelgroep bezighoudt.In die zin heeft het ook wel iets van Delicious, maar dan nog beweeglijker.Ik moet ook denken aan Symbaloo en andere verzamel-je-favorietenpagina's.
Storify lijkt me misschien iets voor mij. Voor bloggers. Voor verhalenmakers. Of voor werkstukbouwers rond een thema in beweging.Voor interviewende verslagmakers.

Kracht
De kracht van CC ligt denk ik wel bij het maken van de juiste keuzes. Wèlke onderwerpen doen er toe? Waarschijnlijk de actuele, de plaatselijk levende, de doelgroepprecieze. Niet voor niets lees je in de inleiding van dit ding ergens: kies je niche. Je bent geen Volkskrant of NOS, die bestaat al. Kijk je dan naar je collectie? Of juist naar buiten? En hoe en ook hoelang houd je de curated content in beweging? Zet je op en sluit je af per project? Bied je een kleine, dmv CC opgebouwde deelcatalogus blijvend aan? Wie laat je meebepalen over de inhoud? Hoe meet je of iets aanslaat? Steeds meer vragen borrelen bij me op. Ik zie weinig verheugends bij de paper.li's van de voorbeeldbieb's. Waarom niet die plaatselijke initiatieven juist voor- en bovenaan?
Wat is de meerwaarde van het herkauwen van bestaand (oud) nieuws? Ik zou juist wèl meer inzetten op regioinfo. En zelf iets toevoegen, bijvoorbeeld een kort filmpje met een vraag aan een bezoeker: "Mogen we u iets vragen? Wat heeft u zojuist bij de bieb geleend?"


Content Curatie vraagt volgens mij wel om een kritische en marktgerichte blik. Meerwaarde is denk ik laagdrempelige, toegankelijke inhoud en kiezen voor positiviteit.
Ik wens ons veel succes! ;)
GL

2 opmerkingen:

  1. Als jij nou begint met een paper.li/Scoop.it aan te maken voor de bieb, kunnen wij allemaal aanvullen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor een stapeltje backoffice uurtjes erbij, ben ik je ma- eh..GL!

    BeantwoordenVerwijderen