dinsdag 22 januari 2013

Pinterest potentie

Nu wordt het leuk. Zeker voor een beelddenker, maar niet alleen die zal hier enthousiast van worden. Ik zie best potentieel voor Pinterest in de bieb. En vóór de bieb. En intern de bieb.Pinterest is een kans om te werken aan imago. En aan inhoud. Mag ik los-'branden'?

Power to the picture
Dit titeltje heb ik al 's vaker gebruikt, over de kracht van het plaatje. Je kent de statistieken vast wel: beeld trekt meer aandacht dan letters, wordt sneller en makkelijker verwerkt in ons brein. Bewegend beeld zelfs nog meer. Maar het moet wel interessant genoeg zijn, want na 7 seconden haakt men af. Bij kunst is die tijd 9 sec. Het is dus van belang te weten wát beeld aantrekkelijk maakt.
Als de bieb Pinterest wil inzetten, gebruik dan bij eigen beeldmateriaal deze onmisbare goede tips .

Baas van je prikbord
Oké, dus Pinterest is een groot prikbord, waar ik de baas van ben. Wat zou ik er dan mee willen als bieb? Laten zien waar ik goed in ben. Waar ik trots op ben, wat ik wil delen met iemand die daar blij van wordt,kennis, kunde, zinvolle inhoud, deelbaar, bruikbaar. Samengevat: de kracht van de bieb. Pinterest gaat verder dan bijv. FB: kijk mij eens. Het gaat hier meer om: kijk eens naar dit. Ik heb daar wel al snel een paar bordjes voor nodig. Want dan wil ik dat mensen er zó nieuwsgierig van worden dat ze ook echt gaan kijken. Dat ze gaan doorklikken. Dat ze gaan 'repinnen'.

Bordjes over kracht
Eerst wil ik de pinbutton op mijn werkbalk te installeren. Zo kan ik als ik onverwachts iets bruikbaars zie, lekker snel handelen.
Ik zou een bordje met medewerkers maken, die daar iets over zichzelf vertellen,over wat hun vak zo leuk maakt. Want de grote kracht van de bieb is de menselijke maat.
En de sfeer die in de bieb leeft, wil ik meenemen binnen die digitale wereld. Het gevoel moet 'kloppen'. Geen verplichte virtuele flut. Ik zou een bordje maken met interessante regionale actualiteiten, want ik wil verhalen op gang brengen. Ik zou een bordje met boek- film en gamefragmenten maken, om te prikkelen en uit te nodigen tot lenen en reserveren...

Samen de baas
Ik zou ook wel samen een bord willen maken. Ook met nieuwe bezoekers, onze (potentiele )klanten.
Door een bord open te stellen voor publiek. Door de vraag & antwoordboel 's om te draaien, een vraag te stellen en zien welke antwoorden daarop komen. Door mensen ervoor uit te nodigen. Want alleen zenden levert op de lange duur geen binding op.

Talenten
En dan intern. Zoveel mensen, zoveel talenten in huis. Ik zou een groepje creatievelingen inzetten om een mooi muziekbord te maken, een youtubebord, een gamebord, een bord met historische gebeurtenissen. Gelinkt aan de catalogus natuurlijk, maar je kunt ook linken aan een fotoaccount zoals je BiebInstagram, om foto's van activiteiten in de bieb te laten zien.

Baas zijn is beheren èn goed luisteren.
Zulke borden moeten worden bijgehouden. Of,bij tijdelijk nut, opgeschoond, vernieuwd enzo.Daar is tijd voor nodig, inzet van mensen, ruimte en 'speeltijd'. Toestemming van de baas. En evalueren, vernieuwen, plannen. En heel erg vooral: feedback vragen van je volgers.

Opdracht
Als ik dan toch de baas was vond ik heel veel goed en gaf ik heel veel ruimte. Ik ging er dan ook vanuit dat ik wel eens iets kon vragen aan het onderwijs, voor een keer. Ik zou een schoolklas de opdracht geven om een -volgens henzelf- aantrekkelijke leeslijst te maken, met plaatjes. Met ingesproken vlogs. En taart bij het officiele plug-inmoment op de biebwebsite. Met chocola, als ik het dan toch voor het zeggen had...

Ik pin al eventjes. Leuk en verslavend,heerlijk om 's niet zoveel te hoeven lezen. De leuke truc van het pinnen is, denk ik, de bron àchter het plaatje. Waardoor dat plaatje óf moet barsten van de zeggingskracht óf er een prikkelende tekst onder moet.
Zodat de kijker de site bekijkt, waardoor info zich aanbiedt, het uiteindelijke doel.
Deze pin viel mij op, vanwege de voor mij zéér bruikbare tips. Met deze info kan ik gerust een jaartje 'sabbatical' vullen.

Try Out
Zelf heb ik ook effies m'n best gedaan. 1 Rommelbordje, 2 voorbeeld van een klasse of klantengroepsproject, 3 tryout voor de bieb, waar je eigenlijk allemaal mooie linkjes in moet zetten. Naar de catalogus, naar ons 'digitale fotoalbum' ( die we eigenlijk zouden moeten hebben..), naar de nieuwsbrief, een video persmomentje enzovoort. Bord 4 is om kunst en video's te bekijken. Allemaal nog opzetjes.
Mijn bordjes.

Heb je zin samen met mij een bordje te prikken, om eens te kijken wat we ermee kunnen, geef me dan maar een prikkie.

Gr. GL

3 opmerkingen:

  1. Zo, goed stuk GL! Ga 'm aanbevelen bij Ding Communications, hier kan ze wel wat mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed stuk GL, ik zag voor de bibliotheek geen directe nuttige toepassing voor de bibliotheek, maar jij hebt me er wel even anders naar laten kijken. Je hebt inspirerende ideeën! Leuk om een bordje met je te prikken, kan dat ook met chocola?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 2 x ThanX!
    You're welkom en neem je vorkje mee. En je pinbutton.
    Ik zorg voor lekkers.
    Gr. GL

    BeantwoordenVerwijderen