zaterdag 26 november 2011

#16 Geen woord.

Eerlijk is eerlijk. Het plaatje was er eerst. Getuige beroemde oeroude grottekeningen in Lascaux en elders, beeldjes, amuletten, busten van romeinse veldheren, kerken vol bladgoud en muurschilderingen. Bij gebrek aan letters gebruikte de mens beeld.
Toegegeven, de letter is ook best oud. Kan bovendien veel zeggen. Ook tussen de regels. Maar ik geef me gewonnen: beeld wint! Onderzoek wijst uit, dat mens en dier het meest gefocusd zijn op bewegend beeld. Dat zegt genoeg over de kracht van YouTube. Beeld en woord kun je ook doelmatig combineren. Denk maar aan ons Mediablog  of de actieve campagne Dat doet de bieb! 
Wat video meer kan betekenen voor de bibliotheek, daar kan ik best een behoorlijk boompje over opzetten. Is niet nodig. Ik laat YouTube gewoon het woord doen. Maak ik er verder geen meer aan vuil.
Kijk en geniet...


2 opmerkingen:

  1. Mooie voorbeelden, Giant Leaps.
    Wat grappig mijn blog over YouTube had dezelfde strekking: zonder woorden. Alleen deed ik dat met muziek.

    BeantwoordenVerwijderen