donderdag 8 december 2011

#19 A-sociaal net werk?

Gelukkig ben ik niet helemaal een nitwit op het sociale vlak: hoewel niet even attent, weet ik hoe 't hoort. Hyves vond ik leuk om te starten en een tijdje vol te houden. Toen zat ik nog niet zoveel achter de pc voor grote en kleine studiezaken en mails, intranet, waardoor ik soms vergeet dat er klanten rondlopen.. Wat me bij hyves het best beviel, was het overbruggen van afstand zonder vervoersgedoe en allemaal in your own time. Ook kun je met Hyves aardig je eigen sfeertje neerzetten en je vrienden 'beheren'. Zoals vaker gebeurt is ook de Hyveshype zo goed als over. Ik kreeg al een beklemd gevoel toen ik hoorde dat Hyves door Telegraaf werd overgenomen. Het barstte ineens ook van de VIPhyvessites en nieuwsgerelateerde rommel. Vorige week kopte een krant al over tegensputterende winstcijfers. Hyves lijkt nu meer iets voor kids, die daar ook lekker kunnen chatten en een spel spelen. Met enige mate van ouderlijke toezicht kan het voor hen een aardige digitale oefening in sociale etikette zijn. (mediawijsheid) Als K'waard zou ik snel een enthousiaste Biebkidzhyves beheerder gaan zoeken, om deze te reanimeren. En elk nieuw jeugdlid vanaf 8 jaar bij het pasje een uitnodigingskaartje met de link schenken. Da's nog eens een warm welkom: vrienden!

Klein duimpje
Nu stappen na de dertigers en twintigers ook de kids massaal over op Facebook. Zou 't met Facebook nu net als met Hyves verlopen? Ik weet 't niet, ben niet wild van Facebook. Beetje huiverig ook voor wat er toch achter dat zogenaamd sociaalwenselijke like-duimpje zit... Hoeveel ongewenst gedeelde infokruimels strooi ik daar wel niet mee rond, een heel spoor waarschijnlijk? "Ja, Kleinduimpje like!"...nou, ik niet dus.
LinkedIn dan, dat lijkt me zinvoller. Wie weet steek je daar nog een mooi netwerkje van op. Nooit weg voor een biebmiep, bij de zoektocht naar samenwerkingspartners voor leuke projecten. LinkedIn komt een stuk discreter over. Ik zou daar dus nog wel eens een poginkje willen wagen.

Wat me wel dwarszit aangaande dit onderwerp is de verstrooiing die het opwerpt. Ik word wat onrustig van al die networkjes. Mis overzichten vergeet dan bijvoorbeeld toch nog iemands verjaardag, hoe attent en sociaal ik ook wordt gewaarschuwd. Flauw voel ik me achteraf, a-sociaal ook.
Ik kijk dus wel op van Plaxo pulse, waar je een soort van beheer over je networkjes kunt hebben. Met hierdoor aangewakkerde nieuwsgierigheid ben ik ook maar eens in het nieuwe Jij+ vijvertje van Google gesprongen. Met wat doorklikken kom ik uit bij 'Circles' en daar zie ik een interessante mix, mashup misschien van social network beheer. Ik knal 'm hier effies in.
Dit lijkt me wel wat. Zo begeef je je niet in hoge en lage kringen tegelijk.Vrienden en familie combineren, dat kan. Maar soms is het handiger van niet. Ook de burgemeester of directeur verwacht je niet dagelijks op je digistoep. Je kunt rustig je cirkeltje kiezen en je daar lekker een poosje in omwentelen.

Wij eerst?
En nu de bibliotheek. Deze instelling zou natuurlijk bijzonder goed moeten weten hoe het hoort. Hard moeten werken aan het realiseren van de A-status als het gaat om social networking. Dé digitale ontmoetingsplaats vormen voor zoeken en uitwisselen van leuke en interessante informatie. De BiebNing geeft al het goede voorbeeld: connecting stuff allover.
Ik zou het best een uitdaging vinden om een soort circlemachine te ontwerpen voor biebleden. Door informatie te koppelen en combineren kunnen mooie dingen ontstaan. Gemene delers genoeg. Ik denk dan aan iets dat nog gekker is dan Dizzie. Biebnetworkjes, gamedraaikolkjes,schrijversfanclubs. Geweldig voor kookboekenfreaks, spiri-wiri's, interieurcracks, haak- en breinetwerken en meer. Dan cirkel ik wel gezellig mee.
Dat zou toch wat zijn hè?: "Bieb Kennemerwaard bekroond als social networker triple A!!" Wie weet halen we 'm nog, die Telegraaf!!
Uiteraard gaan we dat dan uitgebreid vieren met al onze 'circleanten' life in een grote Ontmoeting en Debat - sessie. Ik zie dat best zitten.

...of zit ik nou weer heel erg 'aso' op m'n eigen roze netwolkje...

2 opmerkingen:

  1. Je hebt het zelfde onrustige gevoel als ik bij al die netwerkjes. Misschien als ik met pensioen ben wordt ik wellicht wat rustiger en kan daar de tijd voor nemen.
    Goed verhaal overigens!
    Cirkels (kringen): een mooi alternatief wanneer je niet alles met iedereen wilt delen; segmenteren, een mooie marketing tool.
    Maar als KW dan toch de triple A status haalt moet het dan de Telegraaf zijn die ons opmerkt (of all papers)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ CurlyUp: Ik vind ook dat de bibl.wereld goed moet nadenken om doelgerichte keuzes te maken. Daarbij hoeft niet elke bibl. hetzelfde te gaan doen. Maar stèl dat K'waard zo'n cirkelproject opzet, bijv. als 'ding 8' v.d. publiekscursus om eens te kijken hoever het er mee komt..? Genoeg potentie qua coaches & communicatie in huis, lijkt mij.
    Betreft de krant: die opmerking verwachtte ik: Tekstueel was mijn "kringetje" weer rond door met deze krant af te sluiten, maar dat is uiteraard millimetergeneuzel.. Ik wil t.z.t. best even het NOS bellen, hoor... ;)

    BeantwoordenVerwijderen