zondag 11 december 2011

# 20 On the Spot!

Ik weet het, ik wéét het! Met zo'n blogtitel begeef ik me weer eens op glibberig terrein. Nog 2 dagen te gaan met 3 hele dingen; een evaluatieformulier en stiekem door een enthousiaste Rob Coers toegevoegde, maar niet minder interessante opmerkingen te gaan. En dan durf ik me voor te doen of ik het wel op m'n dooie akkertje vóór dinsdag ga redden! Het wordt een close finish. Wat doe ik mezelf ook aan, met mijn grote blogwaffel... Ik moet op zoek naar alternatief schoeisel want, ik loop achter met die mijlslaarzen. Wie heeft er nog een paar knappe stelten te leen?! Of een motiverende reactieboost van reeds gearriveerde medebloggers. ..joehoe, waar zijn jullie??

My Spot
In gedachten zag ik me er al, bij die finishlijn. Keep on dreaming, GL! ( Nacht?)werk aan de winkel. Sluit me af voor alles en iedereen: 100Talentenproject van afgelopen zaterdag van rug af laten glijden, Biebkidzproject even in de vriezer, en ijskoud negeren dat partner en dochter tesamen uitgerekend vandaag complete huiskamerinterieur omgooien...waar is 'respect' gebleven?
Stilte! Niet storen. Ik blóg.
Vol concentratie maak ik m'n account aan bij Spotify. Ik zie wel wat in dat 'streamen'. Waarom ik deze verkies boven LastFM zal ik verklaren.  Spotify vertoont prettige overeenkomsten met een goede bibliotheek. Je kunt gratis binnenlopen , met aantrekkelijke freemium - mogelijkheden. Muziek bekijken, luisteren, een beetje grabbelen tussen de tracks. Geen gedoe met leengeld of bezit, dat schoon en netjes opgeborgen dient te worden in deze of gene vestiging, dat doet de Spotifymachine wel voor je, digitaal dan. LastFM is beperkter, stroever ook. Misschien wat meer als een traditioneler ingerichte bieb.

Stream on
Een moderne bibliotheek richt de blik naar voren. Jan Klerk laat in zijn artikel van 2010 al zien hoe het ook kan en ik schud hem stevig de hand. De nieuwe multitaskende generatie wil direct, snel, zonder gedoe en vooral "híer en nú" wat het zoekt. Spotify is met recht een muzikale speeltuin! Wil je meer mogelijkheden, dan kies je, net als bij een bieb voor een abonnement, voor meer vermogen en een app voor je mobiel. Lekkere muziek loepiezuiver over je mobieltje!

"Kán een bieb iets met streamen?" Deze vraag is verkeerd gesteld. Een bieb dóet namelijk niets anders dan dat. We streamen informatie, al een behoorlijk tijdje zelfs.
Ik weet het wel: soms haal ik letterlijk en figuurlijk door elkaar, maar het leuke daarvan is dat je allerlei mogelijkheden ziet. Net als onze Vlaamse collega's bent ge soms al slimmer dan men aleerst van u vermoedt. Hoeveel informatie hebben wij al doorgegeven generaties lang? Wat is er dan zo eng en nieuw en anders aan digitaal streamen? Inderdaad: niets eigenlijk. Nou dan....Dus kom op... Stream on!

Doe waar je goed in bent: keuzes maken, structuur aanbieden, uitleg geven, drempels verlagen en biedt, geheel volgens ons mooie Bibliotheek van de 100Talenten principe een podium aan jongeren om dat eens fijntjes voor ons uit te pluizen. Geef ze een vrijplaats, laat ze hun eigen gemaakte muziek ook streamen, On the spot in de bieb, en daarbuiten online uiteraard.
Bovendien is muziek een mooie verbindingsfactor. Spotify snapt dat en koppelt zichzelf heel slim aan social networks, zodat het via sharing wordt verspreid. Klik hier maar eens. Omarmen dus, dat Spotify. Èn er is ook nog dat mooie gezegde over het 'vrienden' van vijanden, dat ik hier nog wel even kwijt wil. In very plain English, just like Lee Lefever:
If you can't beat them, join them!
.....Spottie?   ;)

4 opmerkingen:

  1. Kom op GiantLeaps, je gaat lekker. De laatste dingen en je bent er! Ik moedig je aan tot de eindstreep. Je kan het daar ben ik van overtuigd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Danoontje: ThnXXX! Ik kan er weer ff tegen aan! Gr. GL.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spotify maakt afspraken met platenlabels en heeft (bijna) niet te kampen met muziekrechten.
    LastFM heeft te maken met beperkingen op dit gebied, vandaar dat zij wat 'stroever' zijn.
    Misschien een beetje kort door de bocht, maar in grote lijnen komt het hierop neer.
    Ik heb al een tijd een betaald account voor Spotify; het is, zoals jij omschrijft, geweldig.
    Al eens voorgesteld, tijdens een overleg, een aacount aan te maken, maar de bieb wilde er niet aan!
    Zullen wij nog eens op de barricaden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ CurlyUp: Ik vind het een strak plan! Ik ga gelijk op zoek naar mijn oranje provo-tuinbroek!Wat trek jij aan?
    Had ook al een balletje opgegooid richting organisatie v.d. nieuwe jongerenhoek. Geen idee of dat is opgepakt...Budgetswijs gezien moest dat toch een prima investering zijn, vond ik. Jij?

    BeantwoordenVerwijderen