zondag 11 december 2011

#22 La Revolution 2.0...

We zitten er al middenin, in de toekomst. De toekomst is al begonnen. Ik leerde dat al een poosje geleden op een conferentie van De Goudklompjes. Grappig was tijdens een verzameldag in de Biesbosch het kanovaren met een mede-biebwerker. Getweeën een bootje besturen, zonder zigzaggend of gestaag zinkend ten onder te gaan, was al heel wat. De beloning was de aankomst op het steigertje, waar we een gezamelijke discussie hielden over De Toekomst Van De Bibliotheek. Over beeldspraak gesproken! We moeten het met elkaar voor elkaar boksen. Inmiddels is er alweer zo veel veranderd.

Op mijn steigertje zat ik ondermeer met Karen Bertams en ook met Dennis Eijsten. Ik was dus mazzel, ik had het neusje van de zalm. Dennis was toen al vol van Widgets en hij heeft zich er kennelijk in vastgebeten als een pitbull. Complimenten, Dennis! Wat heb jij het al ver uitgedacht. En wat ziet het er goed uit!
Als het aan mij ligt, waren onze catalogussen allang visueel vele malen aantrekkelijker en eenvoudiger te bedienen.
Ook over Karen veel goeds. Onze Bibliotheek van 100Talenten is mede door haar energieke inzet van de grond gekomen. Geen wonder dat zij die mooie persoonlijkheidsprijs won. Mensen als deze en dan neem ik hier nog even de ruimte om Monique Mosch's naam neer te zetten, die naast onze prachtige jeugdafdeling mede vorm gaf aan het tot stand komen van de glossy 100x , laten het bloed sneller door de glasvezelkabeltjes van het biebwezen stromen. Zij zien de waarde van participatie en klantgerichtheid en zetten ze in op creatieve wijze.
Ook mijn hart gaat hier sneller van kloppen. Ik besef dat het een taak is van ons allemaal om het veranderproces in goede banen te leiden en over te brengen. In het klein en in het groot.
Laten we er wel wakker voor blijven en niet terugzakken in de waan van alledag.

Ter herinnering aan die onverwacht memorable bijeenkomst in 2009 en als aanmoediging voor de hele biebwereld een monumentale foto van dat moment op de steiger. Vive la Revolution!
De eindeloze zee
Wanneer je een schip gaat bouwen
breng dan geen mensen bijeen
om timmerhout te sjouwen
of te tekenen alleen.
Voorkom dat ze taken ontvangen
deel evenmin plannen mee
maar leer eerst mensen verlangen
naar de eindeloze zee.                  
                                           Antoine de Saint-Exupéry.

1 opmerking:

  1. Gelukkig zijn er wel ontwikkelingen in de juiste richting (soms ook achter de svhermen).

    BeantwoordenVerwijderen